Brugsen Kloster er flyttet og fordoblet
Alt godt kommer til den der venter, sådan lyder en gammel talemåde, men spørger du Jimmi Fyrsterling, der er uddeler i Brugsen Holmsland, som er ejet af Holmsland Brugsforening, så trænger den måske til en omskrivning. Han har nemlig knoklet i fem år for endelig at kunne slå dørene op til en spritny butik.
Af Markus Hjelmager
Der skulle naturligvis en stor åbningsfest til, da Brugsen Holmsland endelig kunne slå dørene op til en spritny og dobbelt så stor butik som tidligere. Åbningen fandt sted lige midt i sommerferien, som er den absolutte højsæson i den lille by på vestkysten.
Og selvom det naturligvis ikke kun er gledet på skinner, er uddeleren og resten af personalet i Brugsen Holmsland ganske godt tilfredse med flytningen og hverdagen i de nye rammer.
– Det har været en helt vild sommer. Vores omsætning er lidt mere end fordoblet, og jeg har simpelthen ikke haft nok personale, fortæller Jimmi Fyrsterling.
– Vi har aldrig haft flaskedrenge ansat, men det kunne jeg da ret hurtigt se, at det blev en nødvendighed nu. Og på den måned, vi har været i den nye butik, er der udbetalt pant for lige over 200.000 kroner, så den nye maskine har ikke stået stille særligt længe ad gangen, siger Jimmi Fyrsterling.
Det er da også en af de helt gode automater, hvor man bare vender sækken på hovedet og undgår de fedtede fingre. Netop den nye flaskeautomat er faktisk meget sigende for hele den nye butik – for der er ikke sparet på noget som helst.
– Det var faktisk ikke planen fra start, at vi skulle have sådan en automat, men vi blev enige om, at folk ikke skulle kunne komme og sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor vi nu ikke også lige havde gjort det og det. Så vi har ikke sparet på noget, lyder det fra Jimmi Fyrsterling.
Fra bymidte til hovedvej
Brugsen i Kloster er rykket fra bymidten i den ganske lille by og ud til hovedvejen mellem Søndervig og Ringkøbing – hvilket, på blot en måned, har sat sine tydelige spor i kundernes indkøbsmønstre.
– Vi sælger for meget mere, men avancen er også blevet noget sjovere at følge med i. Det er helt tydeligt, at kunderne handler mere færdigt her nu end tidligere, hvor vi solgte rigtig mange af kioskvarerne med lav avance, forklarer Jimmi Fyrsterling.
Bygget af lokale
Nu sidder nogen af jer nok og tænker: Hvordan kan en lille brugsforening dog samle pengene til at bygge en splinterny butik til godt og vel 20 millioner kroner? Og det er egentligt ganske simpelt – for det har de slet ikke gjort.
– Vi kunne umuligt selv bygge det her, men en række lokale erhvervsdrivende har bygget anlægget, og så lejer vi os ind og har selv finansieret alt inventar i butikken. Eller rettere sagt: Vi har igennem fonde og donationer fra borgerne finansieret inventaret i butikken, fortæller Jimmi Fyrsterling.
Netop fordi butikken er opført af lokale erhvervsdrivende, har Jimmi Fyrsterling haft mulighed for at have fingeren på pulsen under hele byggeriet og kunne forme sin egen drømmebutik – naturligvis med inspiration fra andre butikker i det danske land.
– Vi var på Ærø og se Brugsen Søby, som har lavet noget meget lignende det, vi var i gang med. Og det er nok primært der, jeg har hentet inspiration. Ellers er det lavet, som jeg gerne vil have det, siger Jimmi Fyrsterling.
Den 33-årige uddeler har en rigtig flot opbakning fra Klosters 350 indbyggere, som – sammen med oplandet – har spædet til med 600.000 kroner til inventaret i butikken. Og den store opbakning fra såvel erhvervsdrivende som lokalbefolkningen giver da også blod på tanden.
– Nu er der så mange, der har vist os i Brugsen Holmsland, at de støtter os og gerne vil hjælpe os med at sikre en lokal butik. Nu er det jo så vores tur til at gengælde den tillid ved at levere en fantastisk butik hver eneste dag, lyder det fra Jimmi Fyrsterling.
Fem år undervejs
Jimmi Fyrsterling har været uddeler i Holmsland Brugsforening siden 2019, og kan – uden at overdrive – sige, at han har brugt nærmest alle årene på arbejdet med den nye butik. De første planer blev nemlig lagt allerede i 2020, og det var med en klar mission i tankerne.
– Vi skulle finde ud af, hvordan Holmsland Brugsforening kunne fortsætte med at drive en dagligvarebutik i Kloster. Og den gamle butik var desværre ikke svaret længere, så det blev ret hurtigt målet at få bygget en ny butik, forklarer Jimmi Fyrsterling.
Og den gamle butik havde vidst også udtjent sin værnepligt. Bygget i starten af 1900-tallet, med indgang sammen med kirkegården og kirkegærdet som en indbygget del af butikkens bagside, var det vist på tide med en opdatering.
Men med store planer kommer også ganske ofte en masse udfordringer, og den første lå på lokalpolitikernes bord i Ringkøbing-Skjern Kommune. Der skulle nemlig laves en ny lokalplan, der tillod butiksdrift på den udsete placering.
– Det tog vel små tre år, før lokalplanen var på plads. Og så kom der noget i forhold til kyst- og fredningszoner, der bestemmer, hvor tæt på havet vi måtte bygge. Og sidst, men ikke mindst, ligger der højspændingsledninger under noget af den mark, vi har bygget på. Så der har da været lidt at forholde sig til, forklarer Jimmi Fyrsterling.
Men da alle formaliteter og tilladelser var på plads, gik processen egentligt ganske hurtigt fremad. Der har fra start ligget en aftale med bygherrerne, som var klar til at bygge den nye butik. Og på lige over et år var der indsamlet penge nok – nærmere bestemt 1,8 millioner kroner – til inventar.
Dobbelt op på alt
Med den nye butik kommer der også en masse nye forventninger – og en forretningscase, der skal leves op til. For det er klart, at med så stor en investering kræver det også, at Brugsen Kloster leverer en anderledes økonomi end hidtil.
– Vi forventer og budgetterer med en fordobling af omsætningen, så vi rammer omkring 30 millioner kroner for året. Det er den tendens, vi har set, når andre har lavet lignende projekter, så vi er overbeviste om, at vi også kan levere, siger Jimmi Fyrsterling.
Men med det meget større hus og meget større omsætning skal der naturligvis også udvides på personalefronten. Som tidligere nævnt er flaskedrenge allerede introduceret i Brugsen Holmsland, men Jimmi Fyrsterling forventer også, at der skal ansættes et par stykker mere til butikken.
– Jeg må indrømme, at det faktisk er kommet lidt bag på mig, hvor travlt det har været. Og i bagklogskabens lys burde jeg nok have været klar med lidt mere personale inden flytningen. Det har været en hård, men sindssygt fed og sjov sommer, siger Jimmi Fyrsterling.
Det er altså hele vejen rundt, det lille landsby-brugs er fordoblet – eller mere til. Alt fra kvadratmeter til pantflasker er sendt på himmelflugt, og nu starter arbejdet for alvor med nye rutiner og kunder.
– Vi har jo også fået plads til langt flere varer nu, og det betyder, at vi skal til at tilpasse vores sortiment lidt ad gangen. Men det betyder også, at vi har lettere ved at tilbyde alle de varer, vores kunder tidligere har efterspurgt, fortæller Jimmi Fyrsterling.
Specielt salget af ferskvarer er steget markant – hvilket glæder uddeleren, da avancen er noget bedre end de føromtalte kioskvarer. Og så har butikkens nyanlagte delikatesse også fået en rigtig god start på tilværelsen, hvilket glæder Jimmi Fyrsterling.
– Vi ligger et sted nu, hvor der kommer virkelig mange turister forbi, og vi kan bare se, at de går direkte hen til delikatessen og finder de nemme, men lækre anretninger. Så det har været et kæmpe plus, siger Jimmi Fyrsterling.