Leder

Mildere vejr på vej 

 
De maritime vejrforhold har gennem årene været flittig brugt til at sætte billeder på Coops tilstand.
 
Før corona, varslede mørke skyer over dagligvarebranchen om snarligt uvejr med en grum kombination af alt for mange dagligvarebutikker i et land, hvor udespisning var blevet den nye nationalsport. Konkurrencen fra restauranter og take away kunne mærkes i indkøbskurvene, som selv på hverdage begyndte at svinde.
 
Med corona vendte situationen med ét slag. Forsamlingsforbud betød, at restaurantbesøgene stoppede fra den ene dag til den anden. Samtidig betød den ekstra tid hjemme, at danskerne tog gamle dyder som det at lave aftensmad fra bunden eller at bage brød og kager op som nye interesser.
 
Vi sejlede i smult vande for en stund, og det kunne mærkes i dagligvarebutikkerne, hvis omsætning fik en opblomstring på en trist baggrund. Snart var tiden før corona skubbet i baggrunden, og truslen fra udespisningen glemt. I alt fald i store træk.
 
Coops daværende formand, Lasse Bolander, og daværende administrerende direktør, Kræn Østergård Nielsen, tog de maritime billeder i brug og advarede om, at Coop og dagligvarebranchen kun lå i læ for stormen. Uvejret – i form af ændrede forbrugervaner – truede stadig derude.
 
De herrer fik ret. Men vinden viste sig at komme fra en helt anden kant end ventet. Forberedelserne var gået på at modstå konkurrencen fra tiden før corona, hvor danskerne forstod at forkæle sig selv og uden et kny gik på café på en tirsdag, hvis de følte for det.
 
I stedet ramte stormen stik modsat med stigende inflation, energipriser på himmelflugt og en forbrugertillid helt i bund. Der gik folkesport i disciplinen at spare penge og jagte gode tilbud. Discount blev det nye guld.
 
Dén drejning var Coop ikke ordentlig forberedt på, og efter et par år med stormfulde bølger og vindstød af orkanstyrke måtte Coop sende nødblus op. Redningsbådene kom energiselskabet OK med, og i dag hedder den nye Skipper på moderskibet Pernille. Hun er flankeret af flere skibe med hver sin styrmand, for det viste sig at være en for stor mundfuld at styre alle skibe alene.
 
For en stund virker vinden til at have lagt sig. Bølgerne vugger blidere.
 
Men vi bør nok gøre alvor af denne gang at lytte til vejrmeldingerne, som varsler om ugunstige vejrforhold og en urolige rejse forude. Ruten kender vi knap nok endnu. Men den vil mest sandsynligt være belagt med både klipper og skær, som det bliver helt afgørende at styre udenom, hvis vi skal få både forening og forretning helskindet og sikkert ind i fremtiden.
 
 
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J