Analyse af fremtiden førte til køb af Coop

Fredag 19. april blev det officielt, da Coops Landsråd stemte ja til, at energiselskabet OK købte sig ind i Coop Danmark og medfølgende bestemmende indflydelse i Coop Danmarks bestyrelse. En handel, der sikrer Coop Danmark en kapitalindsprøjtning på cirka to milliarder kroner. I denne artikel vil vi forsøge at give et indblik i, hvordan sådan en aftale falder på plads, og hvorfor det overhovedet er en god idé for OK.
 
Af Markus Hjelmager 
 
Aftalen mellem OK og Coop amba blev fremlagt med stor fokus på detaljerne, en hjemmeside med hele pressemeddelelsen, videointerviews, flotte billeder, forståelsespapir og alt, hvad der ellers kunne vække interesse hos den nysgerrige læser.
 
Hjemmesiden, der i øvrigt hedder forenetomforretning.dk, gav ved første øjekast svar på alt, hvad man gerne ville vide, i hvert fald i første omgang. For alle os, der bruger lidt mere tid end den gennemsnitlige dansker på Coop, sidder måske tilbage med lidt flere ubesvarede spørgsmål. På Butikslederen vil vi rigtig gerne vide, hvordan sådan en aftale egentlig kommer i stand, og hvem der egentligt tager fat i hvem.
 
Derfor tog vi fat i OKs formand, Flemming Rasmussen, der tidligere har været direktør for Kvickly Ribe.
 
– Jamen, sådan en aftale, som vi har landet med Coop, er rigtig lang tid undervejs. Vi har arbejdet på det i godt og vel et halvt år, og efter nytår i 2024 tog det for alvor fart med forhandlinger, fortæller Flemmings Rasmussen, da Butikslederen møder ham på OKs hovedkontor i Viby.
 
Aftalen gør, at OK som koncern går fra at have en omsætning på 16,8 milliarder kroner i 2023 til at have en samlet omsætning, når Coop Danmark indregnes, på langt over 50 milliarder kroner. OK vokser sig altså rigtig store med aftalen.
 
– OK går fra at være en stor virksomhed til at være tæt på de helt store virksomheder i Danmark, så det er en utroligt spændende tid, vi går ind i, men det er også en stor opgave, der følger med, siger Flemming Rasmussen.
 
Tyvstart i OK
 
Men nu tilbage til, hvordan sådan en aftale egentlig bliver til virkelighed, og hvilket arbejde der går forud for en eventuel aftale i milliardklassen. Det kræver nemlig lidt af hvert at lukke en aftale som den, Coop og OK har indgået. Forudseenhed og vilje til at lykkedes har været to meget vigtige elementer fra OKs side.
 
– Jeg vil faktisk tillade mig at starte et lidt andet sted end den første henvendelse fra Coop. For allerede da Coop sidste år fremlagde et utilfredsstillende regnskab, begyndte vi at tænke lidt over tingene. Så vi fik faktisk igangsat en undersøgelse af, hvad det ville betyde for OK, hvis Coop rent hypotetisk måtte lukke, fortæller Flemming Rasmussen.
 
OK var altså forholdsvis godt klædt på, da henvendelsen fra Coop så kom i efteråret 2023, efter Jeff Gravenhorst havde sat sig i stolen som bestyrelsesformand for Coop Danmark. Forhandlinger begyndte altså efter det efterhånden meget omtalte skifte i Coops governance-model, hvor magten blev delt mere op end tidligere.
 
– Helt lavpraktisk får vi jo en henvendelse fra Kræn Østergaard Nielsen og Jeff Gravenhorst, der spurgte, om vi overhovedet var interesserede i at tale om en aftale imellem de to selskaber. Der havde vi jo så lavet noget hjemmearbejde og vurderede på baggrund af det, at det ville vi gerne, fortæller Flemming Rasmussen.
 
Derefter begyndte forhandlingerne om aftalen, hvor begge parter naturligvis havde nogle krav og ønsker, før en aftale kunne blive til virkelighed. For OK var det blandt andet, at de skulle have bestemmende indflydelse i Coop Danmark.
 
– Det var et af de krav, vi gik ind i forhandlinger med. Det er dog vigtigt at sige, at det ikke var et krav, fordi vi i OK bare vil ind og bestemme det hele, men for at sikre os, at vi altid vil være beslutningsdygtige som bestyrelse, fortæller Flemming Rasmussen.
 
Forhandlingerne pågik hele efteråret, men tog først rigtig fart efter nytår. Det var også først på dette tidspunkt, at der blev lavet nogle officielle papirer.
 
– Som bestyrelse har der været et enormt arbejde i forhold til den her aftale, men specielt de sidste tre måneder op til offentliggørelsen. Jeg overdriver ikke, når jeg siger, at vi har haft, hvad der svarer til to års bestyrelsesarbejde i løbet af de seneste tre måneder. Det har virkelig været intenst, forklarer Flemming Rasmussen.
 
Det er i den forbindelse vigtigt at nævne, at alle medlemmer i OKs bestyrelse har været igennem et habilitetstjek. Det medførte naturligvis, at Coop Danmarks repræsentanter i OKs bestyrelse ikke kunne deltage i møderne, men efter et habilitetstjek fandt man, at repræsentanterne for de selvstændige brugsforeninger godt kunne deltage uden habilitetsproblemer.
 
Et helt andet OK
 
Et andet meget relevant spørgsmål kunne da også være, hvorfor går OK, der i 2023 kunne mønstre et overskud på 1,121 milliarder kroner, ind og køber en stor del af Coop, hvor driftsunderskuddet lå på cirka en milliard kroner i 2022 og 764 millioner kroner i 2023?
 
– Det nemmeste havde da nok også været at lade være, men så ville fremtiden for OK se meget anderledes ud. Vores største motivationsfaktor for at gøre det her er at sikre vores afsætningskanaler ude ved alle Coops butikker. Altså tankanlæggende. For vi ved, at de tankanlæg, der ikke ligger ved butikkerne, de omsætter for 30-35 procent mindre, forklarer Flemming Rasmussen.
 
Og så skal vi tilbage til den undersøgelse, OK fik lavet i foråret 2023, på bagkant af Coops regnskab. Den viste nemlig et OK, som var rigtig langt fra det, vi kender i dag, hvilket naturligvis har spillet en stor rolle i beslutningen om at indgå aftalen med Coop. Hvis altså Coop var gået ned.
 
– Undersøgelsen viste, at OK ville overleve, men slet ikke på det niveau, vi er på nu. Det ville ramme rigtig hårdt, og OK ville nok nærmere blive noget, der minder om en erhvervsdrivende fond, der så også havde nogle benzinanlæg rundt omkring, fortæller Flemming Rasmussen.
 
Der er dog også andre grunde en salget af benzin og diesel til, at OK har valgt at skyde rigtig mange penge ind i Coop. Bestyrelsen og OKs ledelse mener nemlig godt, at Coop Danmark kan blive en god forretning igen. Eller lønsom, som er det ord, der bruges i pressemeddelelsen.
 
– Vi har naturligvis ikke kun indgået den her aftale for at sikre vores benzin og diesel forretning, det ville simpelthen være for kortsigtet. Vi har jo gjort det, fordi vi begrundet mener, at vi kan være med til at ændre udviklingen i Coop og skabe en forretning, der igen begynder at tjene penge, siger Flemming Rasmussen.
 
Han har, som nævnt, selv rigtig mange års erfaring fra dagligvarebranchen og mere end 40 års erfaring fra Coop. Derudover har OKs CEO, Michael Løve, været kædedirektør i SuperBrugsen samt direktør for Netto, det er altså også en mand med et vist kendskab til branchen. Sidst men ikke mindst har OKs CFO, Thor Skov Jørgensen, også erfaring med detailhandel. Han har tidligere været direktør for Føtex. Så OK er ikke gået blindt ind i kampen om danskernes dagligvareindkøb.
 
– Det har helt klart haft en betydning, at vi er flere med kendskab til branchen, vi har haft adgang til alle tal og statistik, og på baggrund af det tror vi med vores kendskab til branchen på, at vi kan vende udviklingen og gøre Coop lønsom igen, forklarer Flemming Rasmussen.
 
Han vil dog ikke vil sætte en tidsramme op for, hvornår Coop igen er en lønsom forretning. Men han er, ligesom det efterhånden er blevet udtalt flere gange i forbindelse med aftalen, godt klar over, »at det bliver er langt sejt træk«.
 
Paralleller til 2008
 
Udover branchekendskab og den fælles interesse i at drive så mange af Coops butikker videre som overhovedet muligt, så er der faktisk endnu en årsag til, at OKs formand tror på, man kan vende skuden i Coop.
 
– Da jeg første gang blev valgt som formand for OK tilbage i 2008, havde vi på mange måder sammenlignelige udfordringer, som Coop har lige nu. Det var da finanskrisen for alvor brød ud. Der var OK virkelig presset, og overlevede nærmest på bankernes nåde, fortæller Flemming Rasmussen.
 
De omtalte banker er i øvrigt de samme banker, som OK arbejder sammen med den dag i dag. OK var på det tidspunkt primært et brændstofselskab, og i perioden faldt en tønde olies værdi fra 200 dollars til 20 dollars. Noget »der kunne mærkes«, sagt på godt vestjysk.
 
– Jeg er godt klar over, at det ikke er en til en det samme, men jeg tor på, at vi kan bruge noget af den læring, vi tog med fra 2008, og bruge det i den turnaround, vi sammen skal lave i Coop, siger Flemming Rasmussen.
 
– Dengang satte vi os ned og lavede en plan for, hvordan vi kunne vende den udvikling, vi var havnet i, og det handlede ikke om alle mulige tiltag for fremtiden, men lige nu og her. Vi havde 40 punkter i den strategi, hvor 36 af dem handlede om, hvordan vi tilpassede virksomheden til den tid, vi var i, og fire kiggede mod fremtiden, forklarer Flemming Rasmussen.
 
Der skal altså ifølge OKs formand kigges på Coop her og nu og ikke arbejdes for meget med alle mulige strategier og lange fremtidsudsigter.
 
Købmandskab i fokus
 
Hvad så nu? Nu har Coops Landsråd godkendt aftalen, og handlen imellem Coop amba og OK er derfor officiel. Eller ikke helt, for nu skal Konkurrencestyrelsen kigge handlen igennem. Det lyder måske mærkeligt, når et energiselskab køber sig ind i en dagligvarekoncern, men sådan er reglerne.
 
– Konkurrencestyrelsen skal godkende handlen, fordi den er så stor, som den er. Det har egentligt ikke noget at gøre med, hvilken slags virksomhed vi er, det er simpelthen på grund af handlens størrelse, forklarer Flemming Rasmussen.
 
Man forventer dog hos både OK og Coop, at handlen godkendes, og at det allerede sker i juni måned. Det betyder dog ikke, at man nu bare skal gå og vente på, at handlen godkendes. Arbejdet begynder allerede nu, hvor Coop er i fuld gang med at finde en ny CEO, der skal tage over efter Kræn Østergård Nielsen. Indtil denne er fundet, er Coops formand, Jeff Gravenhorst, arbejdende bestyrelsesformand.
 
Samtidig er Pernille Skipper tiltrådt som formand for Coop amba, og arbejdet er helt tydeligt allerede gået i gang.
 
For nuværende er budskabet fra OKs formand, at alle skal holde fokus på hverdagen.
 
– Medarbejderne i butikkerne og på servicekontoret skal bruge den næste tid på at finde ud af, hvad der skal til for at få hverdagen til at fungere. Der skal noget afklarethed til. Hverdagen fortsætter, men den skal fungere anderledes end den har gjort hidtil, og så skal vi simpelthen have fuld fokus på det gode købmandskab, siger Flemming Rasmussen.
DLO Danmarks Leder Organisation | CVR: 17160117 | Markvangen 3, 8260 Viby J